naar top

Waar of niet waar? De Europese uitstootnormen voor CO2 zijn een gevolg van Dieselgate

Nieuw verkochte auto’s mogen in 2021 gemiddeld niet meer dan 95 gram koolstofdioxide (CO2) per kilometer uitstoten. Volgens een krant is dat een gevolg van het Dieselgate-schandaal. Is dat waar?

De Tijd middag (online) op 27 december 2018: ‘Sinds het Dieselgate-schandaal bij Volkswagen in 2015 staat het thema luchtverontreiniging bovenaan op de politieke agenda. Volgens de Europese wetgeving mogen nieuw verkochte auto’s tegen 2021 hoogstens 95 gram CO2 (koolstofdioxide) uitstoten. Dat belooft moeilijk te worden. Autobouwers die de uitstootdoelstellingen niet halen, moeten een boete betalen per ingeschreven auto die te veel uitstoot. Dat dreigt ‘vuile’ autobouwers met een miljardenfactuur op te zadelen.’

Waar of niet waar?

Volkswagen moest in 2015 toegeven dat het auto’s had uitgerust met software die kan detecteren of het voertuig op de testbank staat. De motor ging dan in een aangepaste modus werken opdat de uitstoot zou voldoen aan de normen voor stikstofoxiden(NOx).

Stikstofoxiden veroorzaken irritatie in de luchtwegen. Diesels stoten ook andere ongezonde stoffen uit zoals fijn stof en roet. Fijn stof veroorzaakt ziekten in de luchtwegen en longen. Roet veroorzaakt ziekten aan longen, hart- en bloedvaten en is kankerverwekkend.

Een diesel is dus niet schoon: hij stoot ongezonde, vervuilende stoffen uit. Maar de motor van een dieselauto is efficiënter dan de motor van een benzineauto. Een dieselauto verbruikt daardoor minder. Het gevolg is dat een dieselauto iets minder broeikasgas CO2 uitstoot, Broeikasgassen veroorzaken de verstoring van het klimaat.

Een benzineauto stoot ook ongezonde, vervuilende stoffen uit, maar minder dan een diesel. De sterk toegenomen verkoop van benzineauto’s in plaats van diesels zorgt wel voor een beperkte stijging van de gemiddelde uitstoot per auto van het broeikasgas CO2.

Conclusie

Het bericht is fout. De uitstootnormen voor schadelijke ongezonde stoffen en de uitstootnormen voor het broeikasgas CO2 zijn twee aparte zaken. Er komen strengere normen voor CO2 om de klimaatdoelstellingen te halen. Maar dat is geen gevolg van de toegenomen aandacht voor luchtverontreiniging na Dieselgate. De euronorm is de maatregel tegen luchtverontreiniging door auto’s, niet de CO2-norm.

De verwarring verklaard

Elektrische auto’s hebben in de berekening van het vlootgemiddelde nul uitstoot van CO2. De autobouwers zullen dus (noodgedwongen) meer elektrische auto’s verkopen om de nieuwe normen voor CO2 te halen.

Een elektrische auto is ook veel beter voor de luchtkwaliteit in de woonomgeving. Een elektrische auto heeft namelijk geen uitlaat en stoot dus geen stikstofoxiden (NOx) uit. Alleen de banden en (een beetje) de remmen veroorzaken fijn stof. Elektrische auto’s zijn dus goed voor het klimaat én  goed voor de luchtkwaliteit. Dat werkt de verwarring in de hand.

 

Gepubliceerd op maandag 07 januari 2019
uitlaat diesel

Openingsuren & contact

Milieudienst

adres
Vissersstraat 2A8340 Moerkerke (Damme)
Tel.
050 28 87 66
Nieuwsoverzicht

Deel deze pagina