naar top

Welke koopjes op het autosalon 2021?

Het Brusselse autosalon opent zijn deuren. Voor elektrische koopjes is het nog te vroeg. Maar dan kan vanaf 2021 veranderen.

Waarop let jij bij de aankoop van een nieuwe auto? De fraaie vorm? De prestaties? Of zweer je bij een favoriet merk? Dat laatste is voorlopig nog een probleem als je een stekkerauto wil kopen want niet elk merk biedt al een elektrisch model aan.

Je wil natuurlijk een auto die best geschikt is voor jouw gebruik. Helaas zal je voorlopig vruchteloos zoeken naar een kleine volledig elektrische auto (het zogenoemde A-segment) of naar een ruime volledig elektrische break. Sommige elektrische auto’s worden voorlopig alleen in hogere (en dus duurdere) uitrustingsniveaus verkocht. Er zijn ook weinig volledig elektrische auto’s die gehomologeerd zijn voor een trekhaak.

Dit alles zal allicht veranderen want de meeste autobouwers zullen meer elektrische auto’s moeten verkopen om vanaf 2020/2021 aan de strengere Europese uitstootnormen voor het broeikasgas CO2 te voldoen.

Welke autobouwers zijn aan zet?

Autogroepen zullen hoge boetes betalen als de gemiddelde uitstoot van de auto’s die ze in een jaar in Europa op de markt brengen hoger is dan de norm.

De algemene norm is maximaal 95 gram CO2/km maar in de praktijk is er een aparte norm voor elke autogroep.

PA Consulting geeft de stand van zaken én een prognose van de inspanningen die 13 autogroepen nog moeten doen. Je kan het hier bekijken. Klik op de naam van een autogroep en je krijgt meteen alle relevante informatie voor deze groep (Engelstalig).

Volgens de prognose van PA Consulting zullen vooral de Volkswagenfamilie, Fiat-Chrysler en PSA meer dan een tandje moeten hoger schakelen om boetes te vermijden.

Volkswagen (met Audi, Porsche, Seat en Skoda) zou tegen een boete van 1,4 miljard euro aankijken, Fiat-Chrysler zou rond 700 miljoen euro moeten betalen en PSA (met Citroën en Opel) 600 miljoen euro. Voor Volkswagen en Fiat-Chrysler gaat het over 10 procent van de winst 2017, voor PSA zelfs over 20 procent van de winst 2017.

Toyota, Volvo, Renault-Nissan-Mitsubishi en Honda kunnen wellicht makkelijkst de boetes ontlopen. De gemiddelde uitstoot van Toyota zou dalen van 103 gram/km nu tot 87,1 gram in 2021. Dankzij de verkoop van zuinige hybrides zou Toyota ruim onder de 95,1 gram doelstelling blijven. Dat verklaart wellicht waarom de Japanse autobouwer geen haast heeft met volledig elektrische auto’s.

 

Wat gaan de autobouwers doen?

De meeste autobouwers hebben tijdig geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe e-auto’s. In 2019 en vooral in 2020 stellen ze nieuwe oplaadbare hybrides en volledig elektrische auto’s voor. Meestal duurt het dan nog een half jaar of zo voor die auto echt te koop is.

Het staat vast dat je op het autosalon 2021 veel meer keuze zal hebben. Maar de autobouwers moeten die auto’s nog aan de man/vrouw zien te brengen. PA consulting raadt hen aan zich te concentreren op de verkoop, de marketing en vooral op de prijs. PA Consulting voorspelt dat het nog tot 2028 duurt voor de constructeurs elektrische auto’s op de markt kunnen brengen die minder kosten dan fossiele auto’s. De autogroepen zouden hun verkoopdoelen alleen kunnen halen ten koste van hun winst.

Voor de consument kan dat betekenen dat er elektrische koopjes te doen zijn op het autosalon 2021. Maar dat jaar is geen eindpunt. Er circuleerden al een tijd voorstellen voor een verdere verlaging van de maximale CO2-uitstoot. Half december 2018 bereikten onderhandelaars van de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Europese Raad een compromisvoorstel over een verdere vermindering van de CO2-uitstoot. Tegen 2030 moet de CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s 37,5 procent dalen in vergelijking met 2021. Tussendoel voor 2025 is een daling met 15 procent.

De toekomstige normen dwingen de autobouwers tot een verdere aanpassing van het aanbod.

Gepubliceerd op vrijdag 18 januari 2019
autosalon

Openingsuren & contact

Milieudienst

adres
Vissersstraat 2A8340 Moerkerke (Damme)
Tel.
050 28 87 66
Nieuwsoverzicht

Deel deze pagina