naar top

De elektrische auto's in de groepsaankoop

In opdracht van de Vlaamse overheid organiseert Bobex een groepsaankoop voor vier elektrische auto’s. Wij stellen ze voor.

Op www.samenelektrisch.be staat een overzicht van de kenmerken van elke auto (in zijn basisuitvoering). Wij vullen deze info verder aan.

De beoordeling van deze auto’s is voor rekening van de auteur.

 

De Peugeot Ion

De iON is een (piep)klein stadsautootje en al sinds 2010 op de markt. Het was een pionier, samen met de bijna identieke Citroën C-Zero en de Mitsubishi i-MiEV. We hebben toen op TV gezien hoe een Bekende Vlaming zo’n autootje mocht testen. Volle bak op de snelweg en al gauw aan de kant met een lege batterij. Het bezorgde de elektrische auto een slechte reputatie. Hij zou alleen geschikt zijn om rond de kerktoren te rijden. De actieradius van de iON is inderdaad heel beperkt. Bovendien wil je toch altijd wat reserve houden in de batterij. Het laadvermogen (wisselstroom) bedraagt maximaal 3;7 kW. Dat lijkt niet veel maar het is niet abnormaal want de batterij kan ook maar 15 kWh opslaan. De auto kan wel gelijkstroom laden aan een snellaadpaal (CHAdeMO met maximaal vermogen 40 kW).

In het begin kostte het autootje een torenhoge 30 369 euro. Het bleef dan ook een zeldzame verschijning op onze wegen. Sinds 2010 zijn de batterijprijzen sterk gedaald. Omdat de batterij het duurste onderdeel is van een elektrische auto is de hoge korting ten opzichte van de oorspronkelijke aanschafprijs logisch.

Voordelen

De lage aanschafprijs (vanaf 16 652 na aftrek korting en Vlaamse aankooppremie).

Nadelen

De zeer beperkte actieradius. Deze auto is daardoor niet geschikt voor gebruik op de snelweg.

Concurrenten

De even oude tweelingbroer Citroën C-zero is, na salonkorting, nog een beetje goedkoper. De Volkswagen e-Up en de Smart EQ zijn modernere kleine stadsauto’s met een beperkte batterij, maar ze zijn iets duurder. Misschien zijn de grootste concurrenten binnenkort te vinden op de tweedehandsmarkt van hoger gepositioneerde modellen?

Aandachtspunten

Houd er rekening mee dat elke batterij geleidelijk aan capaciteit verliest. De al beperkte actieradius neemt dus voortdurend verder af.

De lage gebruikskosten van een elektrische auto wegen alleen op tegen de hogere aanschafkosten als je flink wat kilometers rijdt. Dat lijkt moeilijk te realiseren met deze auto.

 

De Renault ZOE

De ZOE maakte zijn debuut in 2013 maar kreeg een paar jaar geleden een nieuwe batterij met verdubbelde capaciteit. Dat bezorgde de ZOE toen de grootste actieradius in de categorie ‘betaalbare e-auto’s’. De prijs die vermeld is in de groepsaankoop gaat over de R90 Life (de goedkoopste versie). Maar de korting geldt ook voor de krachtiger R110 en voor alle uitvoeringen.

Bobex afficheert 16 450 euro als aankoopprijs na aftrek van 2 250 euro groepskorting en 2 250 euro recyclagepremie. Als je geen oude auto inruilt dan krijg je uiteraard geen 2 250 euro recyclagepremie maar toch 1 000 euro korting. Daarmee komt de aankoopprijs van de basisversie, zonder de batterij, op 17 700 euro. Bij Renault heb je de keuze tussen kopen of huren van de batterij. Huren kan vanaf 69 euro per maand als je jaarlijks minder dan 7 500 kilometers rijdt. Het huurbedrag loopt op als je meer kilometers aflegt. De maandelijkse huurprijs bedraagt bijvoorbeeld 99 euro als je jaarlijks niet meer dan 15 000 euro rijdt.

Renault vervangt de huurbatterij gratis als de laadcapaciteit onder 75 procent daalt. Ter vergelijking: met een garantie van maximaal 8 jaar of 160 000 km (wat het eerste wordt bereikt), is de laadcapaciteit van een koopbatterij gegarandeerd tot 66 procent van de oorspronkelijke capaciteit.

Wanneer wordt huren interessant? Daarop blijven we het antwoord schuldig. Maar we stellen wel vast dat de huurkost per kilometer het hoogst is als je weinig rijdt. Omdat de capaciteit van de batterij niet alleen afneemt met de jaren maar ook met het aantal laadbeurten is het risico dat de batterij moet worden vervangen bovendien het kleinst als je weinig kilometers aflegt.

Voordelen

De meer dan behoorlijke actieradius en de hoge laadsnelheid aan gewone laadpalen. De ZOE is een van de zeldzame auto’s die wisselstroom kan laden over drie fasen. Hij laadt daardoor aan een geschikte laadpaal drie keer sneller wisselstroom dan de meeste andere e-auto’s.

Nadelen

De ZOE kan geen gelijkstroom laden aan een snellader. Aan de type 2 lader van een ‘triple charger’ die je vooral vindt langs de snelweg kan hij 22 kW wisselstroom laden. Dat is ongeveer de helft van wat de meeste andere auto’s gemiddeld halen aan een gangbare snellader van 50 kW.

Concurrenten

De ZOE is een wat apart geval (huurbatterij, opladen). Een concurrent met een vergelijkbare actieradius kan de Nissan LEAF zijn. Die laadt langzamer aan een gewone laadpaal maar kan wel terecht aan een snellader op gelijkstroom.

Aandachtspunten

De ZOE is minder geschikt voor reizen als je daarvoor meerdere keren op dezelfde dag moet opladen.Dat is zeker het geval op koude winterdagen, als opladen trager gaat.

Op de website van Renault lezen we dat je voor alle versies van de ZOE meteen dezelfde korting kunt krijgen. Daarvoor moet je niet langs de groepsaankoop.

 

De Nissan LEAF

De eerste generatie LEAF stond in de toonzalen van 2011 tot 2017. Oorspronkelijk kreeg hij een batterij van 24 kWh, vanaf 2016 een nieuwe batterij met 30 kWh.

De tweede generatie LEAF met 40 kWh batterij is te koop sinds begin 2018. Het was vorig jaar de best verkochte elektrische auto in Europa (40 609 stuks) en in ons land (977 stuks).

De aanschafprijs in de groepsaankoop bedraagt 32 533 euro voor de basisversie. Dit is na aftrek van 907 euro korting en 3 500 euro zero-emissiepremie.

Voordelen

De LEAF is een wereldwijd verkoopsucces. In zijn beginjaren omdat hij de eerste volwaardige elektrische auto was. Later wellicht gewoon omdat het in zijn geheel een degelijke auto is en vrij vlot leverbaar.

Nadelen

Er is geen actieve koeling voor de batterij. Dat komt de levensduur niet ten goede. Batterijen warmen op door hoge snelheden en door snelladen.

Nissan is de enige constructeur die blijft zweren bij het Japanse CHAdeMO snellaadsysteem. Daarmee kan je niet terecht bij de ultrasnelladers die IONITY bouwt langs de Europese hoofdsnelwegen. Alleen auto’s die gebruik maken van het Europese CCS (Combined Charging System) kunnen daar laden.

Concurrenten

In 2016 bracht Hyundai de IONIQ Electric op de markt als de betere versie van de LEAF 30 kWh (zuiniger, meer autonomie, hoger snellaadvermogen, moderner uitgerust en met een vloeistofgekoelde batterij). Om de nieuwe LEAF40 kWh de loef af te steken zou Hyundai in de tweede helft van 2019 een vernieuwde versie van de IONIQ met een grotere batterij en meer autonomie op de markt brengen.

Aandachtspunten

De LEAF is minder geschikt voor reizen als je daarvoor meerdere keren op dezelfde dag moet opladen, zeker bij heet weer.

Na de zomer van 2019 komt de LEAF e+ op de markt, met een batterij van (netto) 60 kWh. De e+ heeft meer rijbereik en kan sneller gelijkstroom laden maar is ook enkele duizenden euro’s duurder. De LEAF e+ is beter geschikt voor veelrijders,

 

De Hyundai KONA

De KONA is de meest recente auto van de vier. Deze compacte SUV is te koop met een batterij van 39,2 of van 64 kWh. De laatste jaren is de Zuid-Koreaanse autogroep Hyundia/Kia opgeklommen tot een van de toonaangevende constructeurs van auto’s met alternatieve aandrijving. De KONA Electric is enthousiast onthaald door de autopers.

Voordelen

De versie met 64 kWh is de eerste ‘betaalbare’ elektrische SUV die qua actieradius en laadvermogen aan een snellaadpaal weinig hoeft onder te doen voor duurdere concurrenten uit het topsegment. De goedkopere versie met de 39 kWh batterij kan volstaan als je geen veelrijder bent. Kostprijs vanaf 34 149 euro na aftrek korting en 3 500 euro zero-emissiepremie.

Nadelen

Hyundai bouwt mondjesmaat elektrische auto’s. Dat heeft vaak lange levertijden tot gevolg. Voor deze groepsaankoop zullen alleen de eerste 100 kandidaten in aanmerking komen. De autobouwer geeft dan ook geen gulle korting.

Concurrenten

Zusterbedrijf Kia brengt binnenkort de nieuwe e-Niro op de markt. Dat is een iets ruimere SUV met dezelfde batterijkeuze. De vernieuwde Kia e-Soul krijgt later dit jaar de 64 kWh batterij.

Aandachtspunten

De KONA met 64 kWh batterij is niet verkrijgbaar in het laagste en dus goedkoopste uitrustingsniveau. De zero-emissiepremie bedraagt hier 2 500 euro.

 

Gepubliceerd op donderdag 31 januari 2019
auto's in de groepsaankoop

Openingsuren & contact

Milieudienst

adres
Vissersstraat 2A8340 Moerkerke (Damme)
Tel.
050 28 87 66
Nieuwsoverzicht

Deel deze pagina