naar top

Is elektrisch rijden (te) duur?

De aanschaf van een elektrische auto is ongetwijfeld duurder dan de aankoop van eenzelfde auto met klassieke verbrandingsmotor. Wanneer kan elektrisch rijden toch voordelig zijn?

Er zijn tegenwoordig al volledig elektrische auto’s met een heel behoorlijke autonomie tussen twee laadbeurten. Als je ver moet dan kan je bij veel bestemmingen een laadpunt vinden. Of je kan onderweg bijladen aan een snellader.

Wat houdt de doorbraak van de elektrische auto dan nog tegen? De kostprijs? De aanschaf van een elektrische auto is inderdaad duurder dan de aankoop van een vergelijkbare auto met klassieke verbrandingsmotor. De Vlaamse overheid kent wel financiële voordelen toe bij de aankoop. Je krijgt een zero-emissiepremie en betaalt geen Belasting op inverkeerstelling (BIV). Je zal ook geen jaarlijkse verkeersbelasting betalen. Deze voordelen maken al een deel van de hogere aanschafprijs goed. We mogen ons bovendien niet blindstaren op het bedrag dat we neertellen bij de aankoop. Niet de aankoopprijs van een auto telt maar wel het totaal: aankoop én gebruik. Wanneer kan een elektrische auto  goedkoper uitvallen dan een auto die op diesel of benzine rijdt?

 

Als je veel kilometers rijdt

Een verbrandingsmotor is vreselijk inefficiënt: 70 tot 80 procent van de energie in de brandstof gaat domweg verloren als warmte. Een elektromotor zet energie wel efficiënt om in beweging. Het verbruik van een elektrische auto is erg laag. De prijzen voor brandstof en voor stroom schommelen uiteraard. Bij de iets hogere brandstofprijzen van enkele maanden geleden kon je elektrisch rijden voor ongeveer de helft van de brandstofprijs. Nu is de brandstofprijs iets lager en de stroomprijs iets hoger.

 

Een voorbeeld

We vergelijken de VW Golf 1.5 TSI die op benzine rijdt met de VW e-Golf.

 

  Benzine Elektrisch
Verbruik per 100 km 5,9 liter 17,3 kWh
Kilometerprijs 0,08024 euro 0,04638 euro
Na 100 000 km 8 024 euro 4 638 euro
Na 200 000 km 16 048 euro 9 276 euro

Verbruik volgens de test van de Duitse autoclub ADAC, benzine aan 1,36 euro/liter, stroom aan 0,2681 euro kWh (all-in prijs Ecopower gebied Imewo)

 

De cijfers tonen dat een elektrische auto interessanter wordt als je veel kilometer rijdt. Daar zijn natuurlijk grenzen aan: je zal vlugger kiezen voor een grote batterij als je vaak erg lange ritten maakt. Zo’n auto is onvermijdelijk duurder in aanschaf.

Let op: als je niet thuis kunt laden en altijd terecht moet bij een betalende laadpaal dan zal het voordeel van elektrisch rijden iets kleiner zijn.

Ook de onderhoudskosten aan een fossiele auto lopen op als je veel kilometers afmaalt. Het onderhoud van een elektrische auto is veel eenvoudiger en dus goedkoper. Een elektrische auto heeft geen motorolie, oliefilter, luchtfilter, bougies of V-riemen. Verder zijn er ook veel minder bewegende onderdelen in de motor waardoor die minder slijtagegevoelig is.

Een elektrische auto vertraagt sterk zodra je het (stroom)pedaal loslaat. Zo recupereer je een deel van de energie via de motor. De remmen zullen minder verslijten omdat je ze minder gebruikt. Alleen de banden ondervinden een beetje meer slijtage door het hogere gewicht van de auto. 

 

Als je met een SUV rijdt

Het marktaandeel van de SUV stijgt jaar na jaar. Je zit wat hoger, daardoor biedt een SUV een goed overzicht over het verkeer. In- en uitstappen is makkelijk wat zijn populariteit bij vrouwen en 55-plussers verklaart. Een SUV is echter duurder in aankoop en onderhoud. De luchtweerstand is groter en hij is zwaarder. Dat heeft invloed op het verbruik.

Volgens VAB verbruiken SUV’s 15 procent meer dan een klassieke gezinswagen. Het verschil loopt zelfs op tot 30 procent als de SUV vierwielaandrijving heeft. Een hoger verbruik betekent dat het prijsvoordeel van elektrisch rijden toeneemt.

 

Een voorbeeld.

De Hyundai KONA Electric is een elektrische SUV. We vergelijken de verbruikscijfers (laadverliezen inbegrepen) van de versie met 64 kWh batterij met de KONA 1.O T-GDI die op benzine rijdt.

Die vergelijking is weliswaar niet helemaal eerlijk want de KONA Electric levert veel betere prestaties. Je accelereert tot 100 km/uur in amper 7,6 seconden.

 

  Benzine Elektrisch
Verbruik per 100 km 6,8 liter 19,5 kWh
Kilometerprijs 0,0924 euro 0,05228 euro
Na 100 000 km 9 240 euro 5 228 euro
Na 200 000 km 18 480 euro 10 456 euro

Verbruik volgens de test van de Duitse autoclub ADAC, benzine aan 1,36 euro/liter, stroom aan 0,2681 euro/kWh (all-in prijs Ecopower gebied Imewo)

 

Hoe gulziger de auto, hoe meer een elektrische aandrijving loont. Rijden met de e-Golf bleek 3 386 euro goedkoper na 100 000 km. Rijden met de KONA Electric is 4 012 euro goedkoper na 100 000 km. Het hogere verbruik van een elektrische SUV vertaalt zich uiteraard wel in een kleinere actieradius.

 

Als je met een luxueuze auto rijdt

Luxueuze auto’s zetten altijd veel gewicht op de weegschaal. Een zware auto moet meer rolweerstand overwinnen. Vandaar een hoger verbruik. Het allerhoogste verbruik zal je dus vinden bij een dure SUV. De Jaguar I-Pace bijvoorbeeld weegt minstens 2 133 kilo en staat erom bekend dat zijn aandrijflijn minder efficiënt is. Zijn hoge verbruik voel je aan het rijbereik. Maar de energiekosten van deze dure elektrische SUV blijven binnen de perken in vergelijking met een even dure fossiele SUV.

En er is meer. Voor een elektrische auto betaal je geen eenmalige Belasting op inverkeerstelling en geen jaarlijkse verkeersbelasting. Die jaarlijkse besparing loopt vooral fors op als je anders met een dure dieselauto zou rijden.

 

Als je weinig betaalt voor stroom

Heb je een tweevoudig uurtariefmeter? Dan is het voordelig als je ’s nachts of in het weekend je auto oplaadt.

Ook stroom van eigen zonnepanelen is voordeliger dan de stroom die je van het net haalt. Misschien heb je zelfs een overschot. In een zonnig jaar als 2018 produceren zonnepanelen vaak meer dan de eigenaar verbruikt. Een overschot kan ook ontstaan als de kinderen het huis uit gaan of als je oude minder zuinige elektrische toestellen vervangt. Het is veel voordeliger om met het stroomoverschot van je zonnepanelen te rijden dan het te verstoken met elektrische bijverwarming.

Heb je zonnepanelen maar geen overschot? Je kan je auto zoveel mogelijk overdag opladen en zo je zelfconsumptie verhogen. In de toekomst zal het namelijk voordelig zijn als je stroom verbruikt terwijl je panelen produceren. Dat legden we in december 2018 al uit. Je kunt het hier nog eens nalezen.

 

Als je gratis kunt laden

Gratis tanken kan je nergens. Gratis laden bestaat wel. Er verschijnen gratis laadpalen bij winkels, horeca en autoverkopers. In Sijsele is er hier zelfs een gratis snellaadpaal.

 

Conclusie

Een elektrische auto is over zijn volledige levensduur lang niet altijd duurder dan een auto die op diesel of benzine rijdt.Wellicht onderschatten veel mensen de totale kosten van een klassieke auto. De aanschaf van een goedkopere fossiele auto verzacht de betaalpijn op korte termijn maar in de toekomst betaal je daarvoor wel een extra hoge prijs (verbruik, onderhoud, ...). Denk daar eens over na als je een andere auto koopt. Besef ook dat we spontaan geneigd zijn minder waarde toe te kennen aan een beloning in de toekomst dan aan een directe beloning. Maar slim is dat niet.

 

 

Gepubliceerd op donderdag 31 januari 2019
Hyundai-Ioniq

Openingsuren & contact

Milieudienst

adres
Vissersstraat 2A8340 Moerkerke (Damme)
Tel.
050 28 87 66
Nieuwsoverzicht

Deel deze pagina