naar top

De doorbraak van de elektrische auto staat voor de deur

De elektrische auto is nog altijd een uitzondering op Vlaamse wegen. Maar dat zal snel veranderen. De grote doorbraak van elektrisch rijden staat in de sterren geschreven. Daarvoor is er meer dan één reden.

Afscheid nemen van de fossiele auto is helemaal niet lastig en moeilijk. We maken ons vaak meer zorgen om wat we gaan verliezen dan dat we blij zijn om wat we gaan winnen.

Elektrisch rijden is heel aangenaam. Het is ook praktisch haalbaar omdat nieuwe elektrische auto’s een duidelijk grotere actieradius bieden dan enkele jaren geleden. Ook zijn er al veel meer publieke laadpalen om op je bestemming of onderweg bij te laden. Het grootste probleem is voorlopig dat de producenten van batterijcellen de vraag niet kunnen bijhouden. Daardoor moet de koper soms lang op zijn nieuwe elektrische auto wachten. Maar ook dat zal veranderen. Nieuwe fabrieken zijn gepland of al in aanbouw.

 

Er is meer dan één reden waarom we altijd maar meer elektrische auto’s op onze wegen zullen zien.

 

Meer concurrentie

Enkele jaren geleden dook een nieuwe producent van elektrische auto’s op. De Amerikaanse autobouwer Tesla viel met zijn Model S en later de Model X het lucratieve topsegment aan. Wees maar zeker: het is in het dure segment dat de traditionele (vooral Duitse) bouwers van premiumauto’s hun grootste winsten halen.

Het antwoord van die traditionele autobouwers liet op zich wachten. Het vergt namelijk enkele jaren voor een nieuw model klaar is. Half 2018 maakte de Jaguar I-Pace eindelijk zijn opwachting. Audi en Mercedes waren er als de kippen bij om ook hun luxe elektrische auto aan te kondigen. De Audi e-tron loopt in Vorst van de band en is sinds dit voorjaar ook echt te koop. De Mercedes EQC kan je al bestellen en verschijnt deze zomer op de wegen.

Intussen is ook de kleinere en al wat minder dure Tesla Model 3 in ons land gearriveerd. De Europese concurrentie werkt nog aan een antwoord. Zou het toeval zijn dat Volkswagen zijn eerste elektrische auto in de nieuwe ID reeks bedacht heeft met de naam ID.3?

De grootste autobouwer ter wereld heeft ongeveer 50 miljoen euro veil voor een campagne om zijn nieuwe ID reeks te promoten. Helaas concentreert Volkswagen de marketinginspanningen vooral op landen waar de grootste toename van e-auto’s wordt verwacht. En daar zijn wij niet bij.

Halfweg 2020 zullen we zien wat de compacte ID.3 echt waard is.

 

Het moet

Vanaf 2020/2021 gelden geleidelijk aan strengere normen voor de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s. Er dreigen hoge boetes voor autogroepen die hun norm overschrijden.

De doelstellingen worden bovendien nog strenger. In 2025 moet de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s gemiddeld al 15 procent lager liggen dan in 2021. In 2030 moet de uitstoot van het broeikasgas 37,5 procent lager zijn dan in 2021.

De nieuwe normen dwingen de autobouwers tot een aanpassing van het aanbod. Er komen zeker meer hybrides. De nieuwe normen worden ook de belangrijkste stimulans om aantrekkelijke stekkerauto’s op de markt te brengen. Europa legt geen minimumaandeel elektrische auto’s op maar het gevolg van de nieuwe normen voor CO2-uitstoot zal wel vergelijkbaar zijn met het effect van dergelijk quotum. Zo’n quotum bestaat al in China. De automarkt groeit er sterk. In 2018 vond de helft van de nieuwe elektrische auto’s een Chinese koper.

De Volkswagengroep heeft zijn conclusies getrokken. Het concern brengt het volgende decennium bijna 70 nieuwe stekkerauto’s op de markt, waarvan een twintigtal volledig elektrische. De groep wil in de volgende 10 jaren 22 miljoen stekkerauto’s verkopen. Dat kunnen niet alleen duurdere modellen zijn. Het dochtermerk Skoda brengt binnenkort een elektrische auto op de markt van (ongeveer) 20 000 euro. Intussen is het uitkijken wanneer de eerste Chinese constructeurs hier opduiken en of zij goedkope modellen meebrengen.

 

Meer keuze

De Volkswagengroep verkondigt luidop dat het de belangrijkste elektrische autobouwer ter wereld wil worden. Naast commerciële motieven kan hierin meespelen dat het bedrijf iets goed te maken heeft na het sjoemelsoftwareschandaal van enkele jaren geleden. Maar de concurrentie zit natuurlijk ook niet stil. Zowat elk automerk werkt aan nieuwe elektrische modellen. Bijvoorbeeld is de nieuwe Peugeot e-208 al voorgesteld. Hij deelt zijn genen met de nieuwe Opel Corsa-e en de DS 3 E-Tense die varen onder dezelfde PSA-vlag. Deze auto’s zullen wellicht begin 2020 op onze wegen verschijnen. Andere merken plannen vernieuwde of verbeterde versies van bestaande elektrische auto’s. Zo komt er bijvoorbeeld eind dit jaar een vernieuwde Renault ZOE. Die krijgt meer rijbereik én – voor het eerst – een CCS-aansluiting om te kunnen snelladen.

 

De overheid helpt

Voorlopig blijft de aankoopprijs van een nieuwe elektrische auto nog relatief hoog. Steunmaatregelen van de overheden bepalen in welke landen de elektrische auto echt de straten zal veroveren. De Vlaamse aankooppremie loopt nog tot eind 2019.  De Vlaamse overheid plant om de premie (voorlopig) met één jaar te verlengen. Voor auto’s tot 31 000 euro blijft de premie ongewijzigd op 4 000 euro. Voor auto’s tussen 31 000 en 41 000 blijft de premie 3 500 euro. Voor auto’s tussen 41 000 euro en 61 000 daalt de premie licht tot 2 000 euro, voor auto’s vanaf 61 000 halveert de premie tot 1 000 euro.

De vrijstelling van Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en jaarlijkse verkeersbelasting blijft behouden. Deze vrijstellingen zijn vooral voordelig als je een elektrische auto koopt in plaats van een zware dieselauto.

Het is afwachten of de plannen voor een kilometerheffing voor personenauto’s weer opduiken nu de parlementsverkiezingen achter de rug zijn. Als het zover komt dan wil de (oude) Vlaamse meerderheid een lagere kilometerheffing voor elektrische auto’s.

Veel kenners zien de prijzen van de batterijen en dus van de elektrische auto’s verder dalen. Of dat ook voor de koper voelbaar wordt? Een ding lijkt zeker: de overheidssteun zal snel verdwijnen als de prijs van de elektrische auto uit zichzelf aantrekkelijk genoeg wordt en de verkoop de hoogte ingaat.

 

Onze conclusie?

Als je nog een paar jaar wacht met de aankoop van een nieuwe elektrische auto heb je gegarandeerd meer keuze. Maar het staat niet vast dat je, alles inbegrepen, goedkoper af zal zijn dan vandaag. De hogere aanschafprijs win je nu al terug als je jaarlijks voldoende goedkope kilometers rijdt. Wie weinig rijdt, zal een ruimere keuze hebben tussen goedkopere tweedehands modellen.

Een tip: verken nu al de markt, zelfs als je niet meteen de aankoop van een auto plant. Onze belevingsdag elektrisch rijden op zaterdagnamiddag 22 juni bij het sportpark in de Vissersstraat (Moerkerke) is een prima kans om kennis te maken met de elektrische auto. Je rijdt er misschien toch vroeger mee dan je vermoedt.

 

Gepubliceerd op dinsdag 18 juni 2019
EQC-Electroauto laden

Openingsuren & contact

Milieudienst

adres
Vissersstraat 2A8340 Moerkerke (Damme)
Tel.
050 28 87 66
Nieuwsoverzicht

Deel deze pagina