naar top

Worden elektrische auto's binnenkort goedkoper?

De Vlaamse premie voor de aankoop van een elektrische auto verdwijnt voor aankopen vanaf 2020. Maar een premie is misschien binnenkort gewoon niet meer nodig?

De aankoop van een elektrische auto is duurder dan de aankoop van een fossiele auto. Een elektrische auto is wel goedkoper in gebruik maar een hoge aanschafprijs schrikt af. Mogen we in de toekomst lagere prijzen verwachten?

Wat bepaalt de prijs?

Eigenlijk is de bouw van een elektrische auto eenvoudiger en dus goedkoper. We zien toenemende massaproductie en dat verlaagt de prijzen voor de producent. Maar de batterij bepaalt nog altijd voor zo’n 30 procent de kostprijs. De batterijprijzen zijn de afgelopen jaren wel al sterk gedaald. Daardoor konden de autofabrikanten auto’s op de markt brengen met grotere batterijen voor meer rijbereik tussen twee laadbeurten. De nieuwste elektrische auto’s komen vaak 300 tot zelfs 400 kilometer ver. Probleem opgelost, zelfs voor middenklasse wagens.

Als de batterijprijzen verder dalen zoals verwacht en de koper niet nog meer actieradius verlangt, dan kan de kostprijs van de auto voor de fabrikant verder dalen. Maar dit betekent niet automatisch dat hij de auto ook goedkoper op de markt zal brengen. Als de verkoopprijs van een auto alleen zou afhangen van de constructieprijs dan zouden de verkoopprijzen in de verschillende landen niet zo sterk van elkaar verschillen. Hoe werkt het dan wel? Een fabriek is slechts rendabel als ze in de buurt van haar maximale capaciteit draait. Een autobouwer wil daarom een bepaald aantal auto’s verkopen en schat de maximaal haalbare verkoopprijs in.

Het staat wel vast dat de autobouwers meer elektrische auto’s willen verkopen om te ontsnappen aan de Europese boetes die vanaf 2020 boven hun hoofd hangen als de totale CO2-uitstoot van de auto’s die ze in een jaar verkopen een grens overschrijdt. Ze brengen daarom in sneltempo nieuwe, aantrekkelijke elektrische auto’s op de markt. De concurrentie neemt toe.

Allicht leidt dit inderdaad tot lagere verkoopprijzen. Het is af te wachten of hoge premies in het buitenland geen roet in ons eten gooien. Duitsland geeft binnenkort tot 6000 euro premie (weliswaar betaalt de fabrikant daarvan de helft).

Kentering ingezet

Hier en daar zien we al een kentering. De vernieuwde Volkswagen e-up! krijgt een batterij van 35,8 kWh (32,3 kWh bruikbaar). Dat is een mooie evolutie in vergelijking met zijn voorganger die het moest stellen met 18,7 kWh. Het kleine stadsautootje pronkt nu met een behoorlijke actieradius van 260 km volgens de realistische WLTP-norm. Het nieuwe model is te koop vanaf 22 950 euro en is daarmee goedkoper dan het oude.

Wachten of niet?

Of je beter wacht op nog lagere autoprijzen voor je overschakelt naar elektrisch rijden? Dat hangt af van onze overheden. Fossiele auto’s brengen de verschillende overheden in dit land jaarlijks 15 tot 20 miljard euro op. De federale overheid int accijnzen en btw op de brandstof en btw op aankoop, onderhoud en herstelling van het voertuig. De Vlaamse overheid int Belasting op Inverkeerstelling en jaarlijkse verkeersbelasting. Een deeltje daarvan vloeit door naar de steden en gemeenten. De overheden zien een deel van deze inkomsten opdrogen als veel mensen overschakelen op elektrisch rijden. Het ligt dus voor de hand dat ze op een of andere manier in de toekomst ook inkomsten zullen zoeken bij de elektrische auto’s. Maar we weten nog niet hoe en wanneer dat zal gebeuren.

Is het nog te vroeg voor de aankoop van een elektrische auto? Misschien. Maar het lijkt zeker te laat voor de aankoop van een fossiele wagen.

Gepubliceerd op vrijdag 29 november 2019
EGo life

Openingsuren & contact

Milieu

adres
Vissersstraat 2A8340 Moerkerke (Damme)
Tel.
050 28 87 66
Nieuwsoverzicht

Deel deze pagina