naar top

Tips bij de heropening van uw zaak

Wanneer u straks terug de deuren mag open, bent u maar beter goed voorbereid. We geven u graag enkele tips en suggesties.

Rode loper

Rol de rode loper uit. Letterlijk. Toon uw klanten dat u ze gemist hebt. Ontvang ze met open armen en laat hen voelen dat u ze graag ziet.

Open deuren

Zet de deuren van uw zaak open. Het is lente en de zomer nadert met rasse schreden. Open deuren nodigen niet alleen uit om binnen te stappen, ze zorgen er ook voor dat uw klanten geen deurklinken moeten aanraken.

Start buiten

U wil natuurlijk dat er zoveel mogelijk klanten naar uw winkel komen, maar een overrompeling mag het om veiligheidsredenen ook niet worden. Misschien kunt u een deel van uw parking opofferen als tijdelijke onthaalruimte en daar een tent of sas voorzien? Let wel, wanneer u openbaar domein inneemt, dan moet u daar vooraf toestemming voor hebben van het college van burgemeester en schepenen.

Dispensers, handschoenen en mondmaskers

Hou de aandacht voor de hygiëne hoog. Door één of meerdere dispensers bij de ingang van uw zaak te plaatsen stimuleert u uw klanten om hun handen te ontsmetten. Veel klanten nemen graag producten vast om ze wat beter te bekijken, maar zijn zich er niet van bewust hoeveel verschillende dingen ze aanraken. Het veiligheidsgevoel verhoogt wanneer u wegwerphandschoenen aanbiedt.

Het dragen van een mondmaster wordt verplicht. Uw klanten zullen het zeker waarderen dat u mondmaskers aanbiedt. Dat hoeft niet noodzakelijk gratis te zijn. Wat dacht u van gepersonaliseerde exemplaren? Wanneer u zelf het goede voorbeeld geeft, zullen uw klanten dat zeker waarderen.

Een streepje humor

We moeten ernstig omspringen met regels en voorschriften maar een streepje humor is in deze moeilijke tijden welkom. Het maakt het allemaal zoveel gemakkelijker om dragen. Wat dacht u van een humoristisch tekstbord bij de dispenser (“Ontsmettend welkom!”) of de handschoenen (“We glove you”). Of waarom geen deurmat of spandoek met “Damme joen gèren zien komn” bijvoorbeeld. Laat uw fantasie de vrije loop. U vindt vast wel iets leuks dat bij uw zaak past.

Veilige afstand aanduiden

Zoek naar oplossingen om de veilige afstand van 1,5 meter te respecteren. Voor veel winkels zal dit een grote uitdaging zijn want u kunt niet altijd zomaar uw winkelgangen verbreden of uw rekken verplaatsen. De looprichting aangeven met bordjes of pijlen of met tape vakken aanduiden op de grond is zeker een goed idee. U kunt bij Unizo “Winkelhier” vloerstickers bestellen die u hierbij kunnen helpen. Want hoe minder klanten elkaar kruisen hoe beter.

Cleane pashokjes en kassa

Het schept vertrouwen om winkelmandjes en karretjes na gebruik te ontsmetten. Maar ook pashokjes, handgrepen, deurklinken, betaalautomaten mogen niet aan uw aandacht ontsnappen. Zorg ook aan de kassa voor een dispenser met ontsmettende handgel en voorzie houten wegwerpstokjes waarmee uw klanten de pincode kunnen ingeven. Misschien is het nu het moment om over te schakelen naar een contactloze betaalmogelijkheid?

Informeer vooraf

Informeer uw klanten vooraf wanneer en hoe u terug zult openen zodat ze zich kunnen voorbereiden op een bezoek aan uw zaak. Zet eventueel een zelfgemaakt filmpje op uw website of sociale media. Uw klanten zullen het zeker waarderen.

Openingsuren en afspraken

Om uw omzetverlies goed te maken zult u nog harder moeten werken. Pas uw openingsuren eventueel aan. Belangrijk is dat u dit duidelijk communiceert naar uw klanten. Op uw website of op sociale media, maar ook op al de online platformen waar u eventueel aanwezig bent. Of misschien zal u bepaalde uren op afspraak werken? Zo kunt u uw klanten garanderen dat ze niet in de wachtrij moeten staan. Er bestaan verschillende gratis online tools om een afsprakensysteem op te zetten.

Online zichtbaarheid

Vergroot uw online zichtbaarheid. Schrijf u in op platformen die zoekmachines hebben om u te vinden. Websites als “Koop in je buurt”, “Winkelhier”, “Koop vanuit uw kot” zijn daar ideaal voor. Sta toe dat uw klanten van thuis bestellen zodat ze hun waren snel kunnen oppikken.

Geurtjes

De impact van geuren op het brein is groot. Met geurdispensers kunt u een cleane of klinische geur oproepen die er kan toe bijdragen dat uw klanten zich veiliger voelen.

Gepubliceerd op dinsdag 28 april 2020