naar top

Populaire bezwaren tegen elektrisch autorijden gewikt en gewogen

Mensen klampen zich vast aan wat ze kennen. Ze omarmen niet direct vernieuwing, zelfs al is die veelbelovend. Elektrisch autorijden, niets voor mij! Maar wat zijn de bezwaren tegen elektrisch rijden en vooral: zijn ze terecht?

De fossiele auto met verbrandingsmotor is stilaan op weg naar de uitgang. Maar dat hadden veel Vlamingen nog niet door tot de federale regering half mei 2021 aankondigde dat vanaf 2026 alleen nog zero emissiebedrijfswagens fiscale voordelen zouden krijgen.

De reacties bleven niet uit. We grasduinen in de lezersrubriek van een paar populaire kranten. De discussie over de fiscale voordelen voor bedrijfswagens laten we hier achterwege. We gaan wel na of enkele praktische bezwaren tegen elektrisch rijden al dan niet terecht zijn.

 

Niet praktisch haalbaar?

Reactie van een lezer: ‘Zie je de vertegenwoordigers of servicetechniekers die honderden kilometers op een dag rijden al staan in de rij aan die 20 laadpalen in heel het land, drie keer per dag? Een nobel doel, maar dit is symboolpolitiek.’

 
Terechte kritiek?

Het beperkte rijbereik tussen twee laadbeurten is niet langer een groot probleem. Wel rijdt de ene elektrische auto al verder dan de andere. Ook is het rijbereik kleiner in de winterkou en als je voortdurend de maximaal toegelaten snelheid rijdt op de snelweg.

Wie op één dag enkele honderden kilometers rijdt, zal tussendoor wel eens moeten bijladen. Vertegenwoordigers en servicetechniekers zullen daarvoor steeds vaker terechtkunnen bij het bedrijf waar ze op werkbezoek zijn. Een halfuurtje aan een gewone laadpaal kan meestal al volstaan voor enkele tientallen kilometers extra. Ofwel kunnen ze tijdens een pauze snel voor een paar honderd kilometer extra bijladen. Daarvoor zijn er nu al tientallen snellaadpalen beschikbaar in Vlaanderen en zelfs enkele ultrasnellaadpalen. De Vlaamse regering belooft binnen een paar jaar om de 25 kilometer een snellaadpaal langs de autosnelweg.

De kans op een wachtrij aan de snellaadpaal is beperkt want snelladen is duurder dan de andere laadmogelijkheden en blijft daarom een uitzondering. Als het kan dan laad je makkelijk en goedkoop thuis of bij het bedrijf op.

 
Conclusie

Elektrisch rijden is wel praktisch haalbaar, zelfs voor echte kilometervreters die misschien niet altijd genoeg tijd hebben om op hun bestemming bij te laden. We zullen natuurlijk niet ontkennen dat bijladen aan een courante snellaadpaal (maximaal 50 kW) langer duurt dan tanken. Aan een ultrasnellader duurt opladen (veel) minder lang, uiteraard op voorwaarde dat je auto in staat is om ultrasnel te laden. Zo’n auto’s zijn er steeds meer. Een maximaal snellaadvermogen van 100 kW, 150 kW of nog meer is geen uitzondering meer. Het aantal plaatsen langs de snelwegen waar je ultrasnel kan laden neemt intussen toe.

Op de website van Fastned, de Nederlandse exploitant van snellaadstations, vind je een overzicht van de auto’s die geschikt zijn om ultrasnel te laden (meer dan 50 kW). Je ziet er ook de laadcurve van een aantal elektrische auto’s. Op de laadcurves zie je dat een batterij langzamer oplaadt als hij vol raakt. Vaak heeft snelladen boven 80 procent van de batterij niet zo veel zin meer omdat het steeds langzamer gaat. De laadcurve van elke auto ziet er verschillend uit. Let daarom bij de keuze van een elektrische auto niet alleen op het maximale snellaadvermogen maar kijk ook naar de laadcurve.

 

Capaciteitsverlies?

Reactie van een lezer: ‘Na 3 jaar gebruik mag je ervan uitgaan dat de batterijcapaciteit maar 50 procent meer bedraagt. De waarde van deze gebruikte wagens zal gewoon gereduceerd zijn tot de schrootwaarde.’

 
Terechte kritiek?

Batterijen verliezen inderdaad capaciteit met de tijd en met het aantal gereden kilometers. Maar de garantie biedt een ondergrens. Veel autobouwers garanderen dat de batterij na 8 jaar of 160 000 kilometer nog minstens 70 procent van haar capaciteit behoudt. Sommige merken geven garanties tot 10 jaar, voor meer kilometers of het behoud van een hogere capaciteit. Lexus spant voorlopig de kroon met een garantie tot 10 jaar of 1 miljoen kilometers voor 70 procent batterijcapaciteit.

 
Conclusie

De garanties op de batterijen zijn voldoende om de vrees voor al te groot capaciteitsverlies te verwijzen naar het rijk der fabels.

Zo weinig mogelijk capaciteit verliezen doe je door niet (altijd) tot 100 procent op te laden en niet te overdrijven met het aantal snellaadbeurten.

 

Laden langs de snelweg peperduur?

Reactie van een lezer: ‘Ik moet minstens 6 keer per maand naar het noorden van Nederland heen/terug 650 kilometer. Geen enkele betaalbare e-auto slaagt daarin en laden op de autosnelweg is peperduur. Een diesel rijdt 1 150 kilometer ver met een tank van 50 liter.’

 
Terechte kritiek?

We weten natuurlijk niet wat deze lezer een ‘betaalbare’ e-auto vindt. Ook weten we niet of hij op zijn bestemming kan bijladen aan een (goedkope) gewone laadpaal. Nederland is toch kampioen van het aantal laadpalen?

Laten we aannemen dat hij onderweg twee keer 40 kWh moet bijladen in Nederland, goed voor ongeveer 400 kilometer met een niet al te zware (en dus dure) auto. We nemen aan dat hij de resterende 250 kilometer thuis laadt aan een doorsnee tarief van 25 cent per kWh.

Fastned heeft in Nederland een dicht netwerk van (ultra)snelladers langs de snelwegen. Een overzicht van de tarieven zie je hier.

Je betaalt 59 cent per kWh of 47,2 euro voor 80 kWh . Zes keer per maand is dat 283,2 euro. Maar er is een goedkoper alternatief. Onze lezer kan maandelijks een abonnement van 11,99 euro betalen, dan laadt hij aan slechts 35 cent per kWh. Dat komt op 28 euro voor 80 kWh. Zes keer per maand is dat 168 euro, met het maandabonnement erbij bijna 180 euro.

We moeten er nog 12,50 euro bijtellen voor de stroom die hij thuis geladen heeft voor zijn vertrek en na zijn thuiskomst: 50 kWh aan 0,25 cent = 12,50 euro. Zes volledige heen- en terugritten per maand kosten dus 192,50 euro.

Dit bedrag vergelijken we met wat hij betaalt voor zes ritten op diesel. Dat zou naar zijn eigen zeggen 4,3 liter per honderd kilometer zijn. Hij legt per maand 3 900 kilometer af en verbruikt daarbij 167,7 liter. Aan 1,4 euro per liter komt dit op bijna 235 euro.

 
Conclusie

Snelladen doe je alleen bij een tussenstop onderweg want het is duurder dan laden aan gewone laadpalen waar je relatief traag laadt.

Als je vaak moet snelladen kan je uitkijken voor een voordelige formule zodat rijden op stroom voordeliger blijft dan rijden op brandstof.

 

Gepubliceerd op woensdag 23 juni 2021
laadpark

Openingsuren & contact

Milieu

adres
Vissersstraat 2A8340 Moerkerke (Damme)
Tel.
050 28 87 66
Nieuwsoverzicht

Deel deze pagina