naar top

De ultieme tip om benzine of diesel te besparen

De brandstofprijzen aan de pomp pieken. Vorige week gaven we elf tips om minder benzine of diesel te verbruiken. Maar het kan nog beter, veel beter…

Terwijl alle ogen gericht waren op de klimaattop in Glasgow lieten ministers van de Vlaamse regering proefballonnetjes op over extra maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen te beperken. Heel even leek het erop dat de Vlaamse regering al in 2027 een einde zou maken aan de verkoop van nieuwe auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Eén van de argumenten: vanaf 2026 zou de aankoop van een elektrische auto’s niet duurder meer zijn dan de aankoop van een klassieke auto die op benzine of diesel rijdt. Uiteindelijk besloot de Vlaamse regering dat er geen nieuwe brandstofauto’s meer kunnen ingeschreven worden vanaf 2029. Een voorwaarde is wel ‘dat elektrische auto’s dan goedkoper/niet duurder zijn dan klassieke auto’s’.

Daarmee blijkt nog maar eens dat de kostprijs van elektrisch rijden een heikele kwestie is. Ja, het klimaat vinden we belangrijk. Maar het enthousiasme vermindert vaak als het op de portemonnee aankomt.

 

Aankoopprijs of totale kostprijs?

De aanschafprijzen van elektrische en traditionele auto’s met elkaar vergelijken is minder evident dan het lijkt. (1)

Het heeft bovendien weinig zin om alleen te kijken naar de aankoopprijs van de auto’s. Daarom houden leasemaatschappijen ook rekening met de autobelastingen en met de prijzen voor energie, verzekering en onderhoud. Het is deze ‘Total Cost of Ownership’ (TCO) die telt.

Uit de nieuwe ‘Car Cost Index’ van de firma Leaseplan blijkt dat elektrische auto’s in veel Europese landen nu al de prijsconcurrentie aankunnen met hun fossiele tegenhangers. Ook in ons land is dat het geval voor auto’s in de compacte klasse en de middenklasse. Kleine elektrische auto’s kunnen die concurrentie met fossiele auto’s nog niet aan.

Een compacte elektrische auto kost bij ons 761 euro per maand, een benzine 792 euro, en een diesel 807 euro. Voor een stekkerhybride komt de maandelijkse kostprijs op 1 020 euro. Daarmee is eens te meer bewezen dat een oplaadbare hybride die na enkele tientallen kilometers al overschakelt op benzine een dure uitvinding is.

Je kan de Engelstalige maar makkelijk leesbare brochure Car Cost Index 2021 vinden onder Leaseplan/documents/news-articles/2021/cco-2021-report.pdf.

Het onderzoek van Leaseplan staaft dat de aankoopprijs van elektrische auto’s een stuk duurder is maar de energiekost heel wat lager in vergelijking met een klassieke auto. De TCO van een elektrische auto bestaat – gemiddeld voor Europa – voor 57 procent uit afschrijving en voor 10 procent uit stroomkosten. Voor een benzineauto is dat 45 procent afschrijving en 23 procent brandstofkosten.

Dit bevestigt dat elektrische auto’s duur zijn in aankoop maar goedkoop in gebruik.

 

Wat telt voor jou?

Leaseplan houdt rekening met een afschrijving over vier jaar en met 30 000 km/jaar. Het gemiddelde gezin rijdt echter jaarlijks slechts 15 000 km maar kan anderzijds de aankoopprijs over meer dan vier jaar afschrijven.

Uiteindelijk telt alleen jouw eigen situatie. De eerste vraag is natuurlijk hoeveel de elektrische auto van jouw keuze meer kost dan een vergelijkbare gewone auto. Wil je verre reizen maken? Dat gaat makkelijkst met een auto waarmee je een behoorlijk grote afstand kan rijden tussen twee (snel)laadbeurten. Zo kan je op de snelweg minstens een paar uur rijden zonder stop om bij te laden. Hoe groter de batterij, hoe groter de actieradius maar ook hoe duurder de aanschaf van de auto.

Vooral de antwoorden op volgende vragen bepalen de gebruikskosten en uiteindelijk ook de vraag of een elektrische auto nu al voordelig is:

  • Is er bij je woning een garage of oprit zodat je thuis kan laden? Thuis netstroom laden is minstens een kwart goedkoper dan laden aan een publieke laadpaal.
  • Heb je zonnepanelen of kan je die nog installeren? Je auto laden met eigen zonnestroom is voordeliger dan netstroom laden.
  • Welke nieuwe auto zou je kiezen als je niet voor een elektrische kiest? Je antwoord bepaalt de eenmalige belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting die je vermijdt als je kiest voor elektrisch rijden. Het type auto bepaalt natuurlijk ook hoeveel brandstof je zou verbruiken als je niet kiest voor elektrisch.
  • Hoeveel kilometer per jaar zal je rijden? Hoe meer kilometers hoe sterker de lage energie- en onderhoudskosten doorwegen.

Hoe dan ook blijven er onbekende factoren want we kunnen de toekomst maar moeilijk voorspellen. Hoe zullen de energieprijzen evolueren? Hoeveel krijg je over enkele jaren nog als je een fossiele auto doorverkoopt? Hoe zal de overheid de autofiscaliteit aanpassen als veel mensen elektrisch gaan rijden waardoor de fiscale ontvangsten dalen?

Het is dan ook onmogelijk om correct te voorspellen vanaf hoeveel jaarlijkse kilometers een elektrische auto voordeliger wordt dan een fossiele tegenhanger.

 

Voor wie is elektrisch rijden goedkoop?

Koop je een nieuwe kleine auto? Een zuinige benzineauto zal voorlopig nog de meest prijsbewuste keuze zijn, vooral als je weinig kilometers rijdt en/of niet thuis kan laden. Wil je toch meteen elektrisch rijden zonder veel te betalen? Misschien is een tweedehandse e-auto een goed idee.

Kan je wel thuis laden en leg je jaarlijks redelijk wat kilometers af? Een nieuwe elektrische auto kan nu al een aankoop zijn die je op termijn terugverdient. Dat is des te meer het geval als de brandstofprijzen hoog blijven of nog verder stijgen.

Vooral de combinatie elektrische auto/zonnepanelen bij je woning kan goed scoren. Als je al zonnepanelen hebt maar voorlopig nog een analoge meter dan doe je alleen voordeel met een nieuwe elektrische auto als de panelen - over een heel jaar gezien - tot nu toe meer produceren dan je verbruik.

De situatie verandert zodra je een digitale meter hebt. Je rijdt dan het voordeligst als je overdag oplaadt terwijl je zonnepanelen produceren. Dat hebben we hier al toegelicht. Het is makkelijker om zonnestroom te laden als je al eens een dag kan thuiswerken, of de auto thuis kan laten op een werkdag, of als je op pensioen bent.

Het is uiteraard ook makkelijker om voor een groot deel op zonnestroom te rijden als je zonder zware voet met een zuinige auto rijdt en niet buitensporig veel kilometers maakt. Maar je zal niet altijd uitsluitend zonnestroom kunnen laden. Een elektrische auto laadt pas op vanaf 6 Ampère stroom (1,4 kW). Dit betekent dat een doorsnee zonne-installatie slechts enkele uren per dag genoeg produceert om een auto op te laden. Op een sombere winterdag zal alleen laden met zonnestroom zelfs helemaal niet lukken. Daarom is het belangrijk dat je een ‘intelligente’ laadpaal of wandlader installeert waarop je kan instellen welk percentage zonnestroom minimaal moet worden gebruikt om op te laden. Als je dat minimum bijvoorbeeld op 50 procent instelt dan zal de lader al opstarten bij een injectie van 700 Watt stroomoverschot.

Als je verbruik van het moment hoger is dan wat je zonnepanelen produceren moet je netstroom aankopen. Die prijs is de laatste tijd gestegen. Maar ook de terugleververgoeding voor de overtollige zonnestroom die je in het net injecteert is meegestegen. Het ene kan het andere compenseren. Met een voldoende grote zonnepaneleninstallatie sluit je als het ware een verzekering af tegen stijgende stroomprijzen.

Waarom je beter niet te lang wacht met zonnepanelen kon je een paar weken geleden al lezen in worden-nieuwe-zonnepanelen-interessanter-door-de-hogeprijs-voor-netstroom.

Kanttekening: we schreven toen dat de premie voor nieuwe zonnepanelen bij bestaande woningen de volgende jaren zal dalen. Dit nummer van Energie & Premies was nauwelijks in je mailbox beland toen de Vlaamse regering (voorlopig alleen principieel) besliste dat de premie in 2022 toch even hoog blijft als dit jaar.

 

De twaalfde tip om benzine of diesel te sparen

Kortgeleden gaven we elf-tips-om-benzine-of-diesel-te-sparen zodat je minder last hebt van de gestegen brandstofprijzen.

Onze nieuwe en ultieme twaalfde tip: verbruik helemaal geen benzine of diesel meer! Afhankelijk van jouw eigen situatie kan volledig elektrisch rijden nu al voordelig zijn als je verder kijkt dan de aankoopprijs. Er is ook meer dan de centenkwestie: wie gewend is aan het rijcomfort van een elektrische auto wil nog zelden terug.

De uitstoot van broeikasgassen door het transport over de weg daalde nauwelijks tussen 2005 en 2019. Voor het klimaat moeten we dringend iets aan die uitstoot doen. Door minder autorijden als het kan, maar ook door over te stappen op elektrische auto’s die veel beter dan hun fossiele tegenhanger energie omzetten in beweging én makkelijk kunnen rijden op hernieuwbare energie. Meteen zijn we ook af van stikstof, roet en andere stoffen die uit de uitlaat komen en schadelijk zijn voor de natuur en voor onze gezondheid.

We kunnen ons afvragen of een verbod op de inschrijving van nieuwe fossiele auto’s vanaf 2029 nog nodig zal zijn als de aanschaf van een elektrische auto dan inderdaad al de goedkoopste keuze is. Meer nog: als je nog voor 2029 toe bent aan een nieuwe auto zijn er zelden goede redenen om nog niet te kiezen voor elektrisch.

 

 

(1) Bij sommige modellen kan je kiezen tussen twee of soms drie verschillende batterijen en dus een andere actieradius. Hoe groter de batterij, hoe duurder de auto. Het prijsverschil kan makkelijk oplopen tot enkele duizenden euro’s. Welke versie zal men gebruiken in de vergelijking met een klassieke auto?

 

 

 

Gepubliceerd op vrijdag 12 november 2021
opladen

Openingsuren & contact

Milieu

adres
Vissersstraat 2A8340 Moerkerke (Damme)
Tel.
050 28 87 66
Nieuwsoverzicht

Deel deze pagina