naar top

Wie zit te wachten op een elektrische auto die 1000 km kan rijden zonder bij te laden?

Een elektrische auto die 1000 kilometer kan rijden zonder bij te laden? Het zal straks kunnen. Maar is het ook nodig?

Volgens dit artikel in een bekend automagazine is een te beperkte actieradius een van de belangrijkste klachten over elektrische auto's. Het probleem kan volgens de journalist binnenkort verdwijnen met modellen die tot 1 000 km rijden zonder bij te laden.

Mercedes heeft onlangs al een eerste-elektrische-auto-met-een-actieradius-van-1000-kilometer gepresenteerd. De Duitse autofabrikant heeft geen plannen om deze conceptauto op de markt te brengen. Bedoeling is wel om de technieken in de toekomst te gebruiken in andere auto’s.

Je kan nu al een luxueuze en zeer dure Mercedes EQS met een actieradius van meer dan 700 km kopen. Die auto heeft een batterij van maar liefst 107,8 kWh. Interessant is dat Mercedes geen nog grotere (en zwaardere) batterijen wil om het rijbereik van zijn nieuwe elektrische auto’s verder te verhogen. Dat is positief want een hoger gewicht betekent ook een hoger verbruik. Bovendien zijn er voor de productie van grote batterijen veel grondstoffen en energie nodig.

De conceptauto maakt gebruik van efficiëntere motoren, waarbij tot 95 procent van de energie wordt omgezet in beweging, en heeft een prima stroomlijn. De lage luchtweerstandscoëfficiënt (Cw 0,17) zorgt ervoor dat het verbruik bij hoge snelheid minder fel toeneemt.

Zonnepanelen op het dak van de auto zouden zorgen voor 25 km extra actieradius per dag. Dat moeten we allicht met een flinke korrel zout nemen want de zon schijnt zelden een hele dag en de auto staat of rijdt niet voortdurend in de zon.

Het verbruik zou beperkt blijven tot minder dan 10 kWh per 100 kilometer. Dat is, net als de 1 000 kilometer actieradius, een normcijfer volgens de WLTP-testcyclus. Zo’n laag verbruik ga je niet overal en altijd halen en al zeker niet aan hoge snelheid op de autosnelweg. De reden is duidelijk: een auto moet de weerstand van de lucht overwinnen. Die luchtweerstand verviervoudigt als de snelheid verdubbelt.

Niet alleen de actieradius maar ook de laadsnelheid

Je hoeft geen auto met een buitengewoon hoge actieradius als je onderweg snel kan bijladen. We zien recent een spectaculaire toename van de snelheid waaraan sommige nieuwe elektrische modellen kunnen laden.

Je hebt natuurlijk alleen iets aan een auto die ultrasnel kan laden als je makkelijk terecht kan bij laadpalen die daarvoor geschikt zijn. Ook dat ziet er steeds beter uit. Je kon in e-auto-hoe-snel-is-ultrasnel-laden al lezen dat er tegen half 2023 langs de grote verkeersassen in Vlaanderen om de 25 kilometer (ultra)snelladers zullen zijn. In onze buurlanden Nederland en Duitsland is de opbouw van (ultra)snellaadpalen al goed gevorderd. Vakantieland Frankrijk maakt een inhaalbeweging. In de zomer van 2021 was er (ultra)snellaadinfrastructuur op bijna de helft van de verzorgingsplaatsen langs Franse snelwegen. Het Franse Ministerie van Ecologische Transitie wil dat tegen eind 2022 uitbreiden naar alle 360 verzorgingsplaatsen (‘aires de service’). Maar het is er nog niet allemaal zonneschijn. Je kijkt best vooraf welke laadpas of laadapp je kan gebruiken. Meer info in: frankrijk-te-veel-laadabonnementen-en-te-weinig-laadpunten-voor-elektrisch-rijden/

Let op: bij ons en in andere landen betaal je meestal per kWh, in Frankrijk betaal je vaak per minuut!

Welke auto om te reizen?

Rondtoeren in Vlaanderen kan probleemloos met bijna elke recente elektrische auto. Maar wat als je voor je reis in de grote vakantie minstens 1000 km per dag wil rijden en vindt dat het vooruit moet gaan?

Je kiest daarvoor best een auto met een behoorlijk grote actieradius die ook toelaat om de batterij ultrasnel bij te laden van 10 tot 80 procent. 10 procent is een ondergrens want je moet toch altijd wat reserve achter de hand houden. Bijladen tot 80 procent is geen maximum maar het gaat vanaf dan misschien wel meer tijd kosten dan je lief is. De oplaadsnelheid neemt namelijk altijd maar verder af als je de batterij nog verder wil opladen.

We veronderstellen dat je op de snelweg graag aan 120 km/uur wil rijden. Dat wil niet zeggen dat je na een uur al 120 km verder bent. Het verkeer is meestal zo druk dat 110 km al een succes is. Je stopt zeker elke 2 uur voor een pauze als je het veilig en comfortabel wil houden. Zo’n pauze duurt best niet veel langer dan een half uur. Je laadt intussen bij aan een ultrasnellader zodat je weer verder kan tot het tijd is om te stoppen voor een volgende pauze.

Wat moeten we weten?

Je kan bijvoorbeeld op ev-database.nl de  zomeractieradius op de snelweg van een auto zoeken (1). Die actieradius is altijd lager dan de norm volgens de WLTP. Houd er wel rekening mee dat de actieradius in realiteit varieert. Zelfs een harde wind maakt al een verschil.

Je vindt op deze website ook de maximale laadsnelheid van elke auto. Dat is niet onbelangrijk. Als je bijvoorbeeld een auto hebt die maximaal kan laden aan 200 kW maar hem koppelt aan een laadpaal die 150 kW kan leveren dan zal hij uiteraard maar laden aan maximaal 150 kW Je kiest dus, als het kan, beter een ultrasnellader met een hoger vermogen.

Je ziet op ev-database.nl ook hoeveel minuten er nodig zijn om de auto op te laden van 10 tot 80 procent. Het resultaat hangt af van de grootte van de batterij, van de maximale laadsnelheid en – misschien nog belangrijker - van de laadcurve. Die toont het verloop van de laadsnelheid. Je kan de laadcurve van sommige auto’s vinden op ev-database.nl maar veel vaker op de website van Fastned.

Opgelet: baseer je niet op een tabel zoals in dit artikel. We vinden er niet terug wat de temperatuur was bij de testen. Bovendien geeft het maximale laadvermogen - hier onterecht maximale laadsnelheid genoemd - geen goed beeld van de gemiddelde laadsnelheid noch van de laadtijd tussen 10 en 80 procent.

Van start tot aankomst

Je vertrekt thuis met een volle batterij. Je kan tot 90 procent daarvan gebruiken tot je eerste pauze. Je laadt bij tot de batterij voor 80 procent vol is. Het gevolg is dat je tot aan je volgende (dus tweede) pauze maximaal 70 procent van de batterijcapaciteit kan aanspreken voordat je de ondergrens van 10 procent bereikt. Met andere woorden: als je 2 uur wil rijden tussen je laadpauzes dan heb je een auto nodig waarvan de zomeractieradius minstens 10/7 bedraagt van 220 kilometer. We komen uit op minstens 315 km zomeractieadius op de snelweg.

Het resultaat

Goed nieuws: de auto’s die we zoeken bestaan al. Ze zijn in het beste geval te koop vanaf ongeveer 45 000 euro. De zomeractieradius van minstens 315 km blijkt overeen te stemmen met een actieradius volgens de WLTP-norm van (bijna) 500 kilometer of meer.

We zien ook dat de auto minimaal moet kunnen laden met 125 kW opdat de laadpauzes niet al te lang zouden duren. Er zijn wel grote verschillen. De ene auto kan bijladen van 10 tot 80 procent in nauwelijks 17 minuten, de andere heeft iets meer dan een half uur nodig.  

Minstens 45 000 euro voor een nieuwe auto is natuurlijk een hoop geld. Maar de lagere energie- en onderhoudskosten kunnen al veel goedmaken, vooral als je jaarlijks redelijk wat kilometers rijdt. De fiscale voordelen zijn ook aantrekkelijk: geen BIV noch jaarlijkse verkeersbelasting + voor bedrijfswagens de fiscale aftrekbaarheid.

Er bestaan gelukkig oplossingen zodat je ook kan reizen met een beter betaalbare auto. De actieradius neemt sterk toe als je je snelheid beperkt tot 100 km/uur. Je reis duurt wel langer. Je kan natuurlijk ook al een laadstop inlassen na anderhalf uur. Een korter interval tussen twee laadbeurten zal trouwens met elke elektrische auto nodig zijn als je naar een wintersportbestemming rijdt. Een lage temperatuur kan ook de laadtijd doen toenemen. Voor alle duidelijkheid: de lage winteractieradius op de snelweg die je vindt op ev-database.nl is gebaseerd op min 10 graden Celsius. Zo’n vrieskou komt gelukkig zelden voor.

Nog iets: de capaciteit van de batterij zal geleidelijk verminderen met de jaren en het aantal kilometer. Er zijn twee oplossingen als je lang met dezelfde auto wil rijden: of je kiest meteen voor een (duurdere) auto met nog meer actieradius of je aanvaardt dat je wat vroeger dan na twee uur een laadpauze zal nemen.

Wat onthouden we?

We hoeven niet te wachten op auto’s met een buitengewoon grote actieradius om comfortabel te reizen. Auto’s die zonder bijladen tot 1 000 km kunnen rijden volgens de WLTP-testcyclus zijn wellicht vooral bedoeld om 200 km/uur of meer haalbaar te maken op de Duitse Autobahn, zonder dat de bestuurder om de haverklap aan de (ultrasnelle) laadpaal moet.

Welke actieradius moet een e-auto wel halen om zorgeloos te rijden? Dat hangt in de eerste plaats af van je ritten. Niet al te verre reizen zijn met de meeste recente elektrische modellen nauwelijks een uitdaging. Dat verandert als je op een dag bijvoorbeeld 1000 km of meer wil rijden én bijna even snel je bestemming wil bereiken als met een klassieke auto. Je kiest dan best voor een auto die een grote actieradius heeft (minstens bijna 500 kilometer) én ultrasnel kan laden (minstens 125 kW). Die auto’s zijn geen spek voor ieders bek. Maar het is een prima keuze voor wie het zich wel kan veroorloven of in aanmerking komt voor een bedrijfs- of een salariswagenwagen.

Kiezen voor een e-auto wordt eenvoudiger én minder duur als we gewoon aanvaarden dat een verre reis langer zal duren omdat we niet per se aan 120 km/uur moeten rijden. Geen zin om een hele dag op of naast de snelweg door te brengen? Ook kortbij zijn er interessante reisbestemmingen waar je nu zomaar aan voorbijrijdt. Voor een citytrip kan je de trein (her)ontdekken. Die rijdt ook op (groene) stroom. (2)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

(1) best-case scenario’: een buitentemperatuur van 23° Celsius zonder gebruik van airco.

(2) Dat is niet zo voor een vliegtuig. Verwacht dus van ons geen promotie voor vliegen.

Gepubliceerd op donderdag 13 januari 2022
eqxx

Openingsuren & contact

Milieu

adres
Vissersstraat 2A8340 Moerkerke (Damme)
Tel.
050 28 87 66
Nieuwsoverzicht

Deel deze pagina