naar top

Wanneer gaan we elektrisch rijden?

De doorbraak van de elektrische auto staat echt voor de deur. Daar zijn meerdere redenen voor.

De elektrische auto breekt hier voorlopig geen potten. In ons land is er weinig vraag naar. Maar als we over de grenzen kijken dan stellen we vast dat er in Europa vooral te weinig aanbod is. Kopers moeten soms meer dan een jaar wachten op hun auto. De Europese producenten zijn voor de levering van batterijcellen namelijk afhankelijk van de productiecapaciteit van Aziatische bedrijven zoals het Chinese Catl en het Zuid-Koreaanse LG Chem. Toch staat de doorbraak van de elektrische auto echt voor de deur. In de eerste helft van dit jaar waren 2 procent van de verkochte auto’s in Europa elektrisch. Er is meer dan één reden waarom dat snel meer zal worden.

Concurrentie bij de top

De Amerikaanse autobouwer Tesla zette met zijn succesvolle model S en Model X de verkoopcijfers van andere premiumconstructeurs onder druk. De verkoop van luxueuze en erg dure auto’s scheert geen hoge toppen maar de winstcijfers per auto zijn groot. Vooral voor de Duitse autobouwers staat dus veel op het spel. De traditionele premiumconstructeurs hebben daarom hun antwoord op Tesla klaar. Deze auto’s kosten al gauw minstens 80 000 euro. Jaguar pakte eerder dit jaar uit met de I-PACE. Audi startte begin september in Vorst de productie van de e-tron. Mercedes onthulde zijn EQC. Deze SUV staat eind volgend jaar in de showroom.

Een game changer op komst

Na een moeilijk eerste jaar slaagde Tesla er in augustus in om ongeveer 18 000 exemplaren van zijn nieuwe Model 3 van de band te laten rollen. De autobouwer probeert de productie nog hoger op te drijven om winstgevend te worden. Die winst kan van levensbelang zijn voor de autobouwer. Dankzij de ‘Gigafactory’ in samenwerking met Panasonic zal er al zeker geen tekort zijn aan batterijen. De kopers schuiven aan in de rij voor de Model 3, zelfs al is de productie voorlopig beperkt tot de duurdere versies. De Model 3 tekent nu voor de helft van de verkoop van stekkerauto’s in de U.S.A.! Bovendien stuwt de Model 3 er de totale verkoop van elektrische auto’s elke maand naar nieuwe recordhoogtes.

Volgend jaar maakt de Tesla Model 3 zijn debuut op het oude continent. Europese prijzen zijn nog niet bekend. De Model 3 speelt in een lagere prijscategorie dan de Model S en de Model X maar het is wel duidelijk dat deze auto nog geen spek voor de bek van Jan Modaal is.

Betere actieradius in de middenklasse

Als je niet bereid was diep in je portefeuille te tasten dan moest je het tot nu toe stellen met een auto die zijn energie haalt uit een batterij van hoogstens 40 kWh. Veel mensen vinden dat die wagens te snel weer moeten opladen.

Opel bracht daar als eerste verandering in met de Ampera-e maar die auto is in ons land niet te koop. Dit najaar brengt Hyundai echter de Kona Electric op de markt, een compacte SUV met een batterij van 64 kWh. Daarmee kan je 482 km rijden volgens de nieuwe WLTP-cyclus die een stuk realistischer is dan de oude NEDC. Je rijdt er zowaar even ver mee als met de veel zwaardere auto’s uit het topsegment met batterijen van 80 kWh of meer.

De Kona is met een aankoopprijs van meer dan 40 000 euro niet in het bereik van iedereen. Bovendien lijkt de Koreaanse constructeur niet van plan grote aantallen elektrische Kona’s te produceren. Gelukkig komen ook andere autobouwers op de proppen met batterijen van minstens 60 kWh. De Kia Niro EV maakt nu in oktober zijn debuut op het autosalon van Parijs. We kijken ook uit naar de Nissan Leaf e-Plus die is aangekondigd voor 2019.

Dieselgate

Eind 2015 werd duidelijk dat alle dieselauto’s in het echte verkeer veel meer schadelijke stikstofoxiden uitstoten dan op de testbank. De (oudere) dieselwagen mag steeds minder stadskernen in. De fiscale bevoordeling van dieselbrandstof ging onder meer in ons land op de schop (dat was al langer gepland). De gevolgen zijn gekend: de verkoop van nieuwe diesels is gekelderd. Sommige constructeurs hadden echter gerekend op de verkoop van zuinige dieselauto’s om de Europese uitstootnormen voor het broeikasgas CO2 te halen. Vanaf 2021 mogen nieuwe auto’s gemiddeld maar 95 gram CO2/km meer uitstoten. Eigenlijk is dat al het geval vanaf 2020, maar door een overgangsregeling moet in dat jaar slechts 95 procent van de auto-afzet aan de nieuwe eis voldoen.

Een diesel is niet schoon (hij stoot vervuilende stoffen uit) maar wel zuinig (hij stoot daarom minder broeikasgas CO2 uit). De sterk toegenomen verkoop van benzine auto’s in plaats van diesels doet de gemiddelde uitstoot van CO2 stijgen. Het helpt zeker ook niet dat de SUV erg in de mode is. Het gewicht, het grote frontaal oppervlak en de minder goede stroomlijn leiden tot een hoger verbruik en dus meer uitstoot van CO2.

Alleen als de traditionele autobouwers meer inzetten op stekkerhybrides en 100 procent elektrische auto’s kunnen ze de gemiddelde CO2-uitstoot van de hele autogroep naar beneden halen. Zo vermijden ze hoge strafbetalingen omdat ze de normen niet halen. Elektrische auto’s hebben voor de berekening van het vlootgemiddelde een nuluitstoot. Daarom pakken de meeste merken ten laatste in 2020 uit met nieuwe of verbeterde elektrische modellen. Vooral de Duitse constructeurs – met sjoemelsoftwarezondaar Volkswagen op kop - beklemtonen dat ze miljarden euro’s investeren in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe elektrische auto’s.

Het risico op financiële sancties kan als gevolg hebben dat de uitstootnormen voor CO2 tot een ‘ongewoon prijsmechanisme’ leiden. De Duitse auto-expert Ferdinand Dudenhöfer rekende uit dat het voor de traditionele autobouwers financieel voordelig is om in Europa vanaf 2020 geleidelijk meer elektrische auto’s te verkopen in plaats van boete te betalen. In 2023 is het in hun eigen belang om samengeteld 1,45 miljoen stekkerauto’s aan de man te brengen. Daarmee bereiken ze 9 procent marktaandeel. Het zou voor de traditionele autogroepen zelfs goedkoper zijn om elektrische auto’s met verlies te verkopen dan de boetes te betalen. De uitstootnormen voor CO2 zijn even doeltreffend als een quotum dat hen verplicht 9 procent elektrische auto’s te verkopen. Deze cijfers zijn uiteraard gebaseerd op enkele aannames. Als een constructeur er bijvoorbeeld in slaagt om meer zuinige 'gewone' hybrides te verkopen dan Dudenhöfer in zijn berekening opgenomen heeft, zal hij minder elektrische auto's moeten verkopen om aan de norm te voldoen.

Dudenhöfer rekent met een geleidelijke toename omdat auto’s met een CO2-uitstoot van minder dan 50 gram dubbel tellen bij de berekening van het gemiddelde in 2020. In 2021 tellen ze 1,67 keer mee, in 2022 nog 1,33 keer.

Het artikel van professor Dudenhöfer, in het Duits, vind je hier 

De Chinezen komen

China is nu al de grootste markt ter wereld voor elektrische auto’s. Er geldt vanaf 2020 een quotum van 12 procent elektrische auto’s. Dat geeft Chinese autobouwers schaalvoordelen zodat ze goedkoper kunnen produceren. Volgend jaar al zouden ze ook bij ons hun auto’s verkopen.

En in ons land?

Over enkele jaren rijden er in Europa vast veel meer 100 procent elektrische wagens en stekkerhybrides. Maar dat kan sterk verschillen per land. Er is in Vlaanderen zelden een reden om te kiezen voor een dure stekkerhybride. De afstanden zijn kort en vriest het zelden. Daardoor is de actieradius van de nieuwe volledig elektrische auto’s meestal ruim voldoende. Die zijn wel duur in aankoop maar goedkoop in gebruik.

Het helpt dat je op steeds meer bestemmingen kan laden aan een publieke laadpaal. De duizenden gewone laadpunten zijn niet geschikt om onderweg vlug even bij te laden. Maar er zijn ook al tientallen snellaadpalen (vermogen 50 kW) in Vlaanderen. Nog voor eind 2020 bouwt het Nederlandse Fastned 66 extra snelladers in Vlaanderen. Ook de eerste ultra snelle laders (vermogen 150 kW) komen eraan. Vooral recente auto’s laden meer dan 50 kW aan deze ultra snelle laders. Even een misverstand uit de weg ruimen: er zijn in Vlaanderen veel publieke laadpalen in verhouding tot het aantal elektrische auto’s. De kans is klein dat je niet kan laden omdat een laadpaal al in gebruik is. Wel zijn de snelladers niet ideaal gespreid. Ook de nieuw geplande snelladers komen alleen langs de hoofdsnelwegen.

De kostprijs van elektrisch rijden blijft misschien nog een knelpunt. De Vlaamse overheid zal daarom in 2019 onderzoeken welke steun ze nog moet geven nadat de premieregeling voor de aankoop van een elektrische wagen eind 2019 uitdooft. Bovendien is Vlaanderen van plan de milieuprestaties van auto’s mee te laten tellen bij het bepalen van de kostprijs van rekeningrijden. Alleen is nog niet duidelijk wanneer rekeningrijden er echt komt.

Nu al?

De vraag dringt zich op of het al een goed moment is om zo’n auto te kopen. Misschien haal je dan een auto in huis die morgen al verouderd is of aan een lagere prijs te koop?

Onderzoekers richten zich op de ontwikkeling van vaststofbatterijen. Die zouden niet alleen beter presteren maar ook veiliger én goedkoper zijn. Maar het zal volgens kenners nog jaren duren voordat de nieuwe technologie rijp is. Toch klinken de persberichten van sommige autobouwers nu al (voorbarig?) euforisch. Vooral Volkswagen spreekt in superlatieven over zijn eerste I.D. die te koop zal zijn vanaf 2020. Deze compacte auto zou de binnenruimte bieden van een grote Passat, minstens 330 km actieradius bieden, gebruik kunnen maken van ultrasnelle laadpalen en minder kosten dan een goed uitgeruste Golf TDI. Als dat allemaal waar is, tja wie koopt dan nog een fossiele auto? En wat zal een klassieke wagen dan nog waard zijn op de tweedehandsmarkt? Kanttekening is wel dat het aanbod aan batterij(cellen) een eventuele plotse vraag onmogelijk op korte termijn kan volgen…Maar wellicht is VW vooral bezorgd dat kandidaat-kopers al eerder bij een ander merk terecht kunnen?

Of nog even wachten?

Vind je vandaag nog niet wat je zoekt in het elektrische aanbod? Rijd dan nog even met je huidige auto. Het staat vast dat je over een paar jaar zal kunnen kiezen uit veel meer elektrische modellen. De autobouwers hebben er belang bij genoeg e-auto’s te verkopen, daarom zullen ze de verkoopprijzen zo laag mogelijk houden. Nieuwe batterijen met minder kobalt (een duur bestanddeel) zullen daarbij helpen.

Voor het klimaat is het niet noodzakelijk dat je meteen een e-auto koopt. Het is wel belangrijk dat je geen nieuwe fossiele wagen aanschaft want daarmee beslist je over het verbruik van een klein zwembad met fossiele brandstof. Dat blijft zo, zelfs als je die auto over enkele jaren vervangt door een elektrische wagen. Iemand anders zal je fossiele auto tweedehands verder gebruiken, misschien in een ver buitenland. Voor het klimaatrapport van ons land kan dat goed zijn maar voor het effect op het klimaat zelf speelt het geen rol waar de CO2 de lucht in gaat. Als je een auto vervangt door een elektrische is dat natuurlijk wel meteen goed voor de luchtkwaliteit in eigen streek.

 

 

Gepubliceerd op dinsdag 09 oktober 2018
wanneer gaan we elektrisch rijden

Openingsuren & contact

Milieudienst

adres
Vissersstraat 2A8340 Moerkerke (Damme)
Tel.
050 28 87 66
Nieuwsoverzicht

Deel deze pagina