naar top

Betaalbaar elektrisch autorijden?

Elektrisch rijden is de jongste jaren veel gemakkelijker geworden: de nieuwe auto’s hebben meer rijbereik en je kan ze heel snel bijladen tijdens een korte pauze bij een lange rit. De hoge aankoopprijs van elektrische auto’s schrikt nog af. Maar elektrisch rijden kan betaalbaarder zijn dan je denkt.

We weten het onderhand wel, van diesel en benzine moeten we af. Want fossiele brandstoffen zijn dé oorzaak van de klimaatverstoring en de uitlaatgassen zijn slecht voor onze gezondheid. Er is een alternatief: we kunnen rijden met koolstofvrije elektriciteit. In Europa komt elk jaar meer elektriciteit uit niet-fossiele bronnen, in 2024 was dat al goed voor 71 procent van alle elektriciteit. Volgens berekeningen van denktank Ember kwam nog maar 10 procent van steenkoolcentrales, 16 procent van gascentrales en 3 procent van andere fossiele bronnen.

De meeste nieuwe bedrijfswagens zijn al elektrisch maar voor een particulier blijft de hoge aankoopprijs een sta-in-de-weg. Toch is betaalbaar elektrisch rijden best mogelijk. Hoe kan dat?

Nieuw elektrisch

Een elektrische wagen kost meer dan zijn fossiele neefjes en nichtjes: de batterij is duur en vaak staat ‘elektrisch’ voor een model met veel toeters en bellen.

Er is beterschap op komst. Europa houdt bij hoeveel broeikasgas CO2 de nieuw verkochte wagens van elke fabrikant uitstoten. Vanaf 2025 verlaagt de grens tot 94 gram per kilometer, gemiddeld over alle nieuwe wagens die het merk in omloop brengt. De fabrikanten mogen hun uitstoot wel samenbrengen in een grotere poule maar er liggen astronomische boetes op de loer als ze boven 94 gram uitkomen.

Met een benzine- of dieselauto is die 94 gram alleen haalbaar bij kleine en heel zuinige wagens. Om hun grote en dure brandstofslurpers ook nog verkocht te krijgen, maken de fabrikanten een rekensommetje: één auto met 180 gram CO2 plus een elektrisch model met nul uitstoot komt op 180 gram CO2 voor twee verkochte wagens. Gemiddeld is dat 90 gram per auto, netjes binnen de Europese norm.

Dus: hoe meer grote, winstgevende auto’s het merk wil verkopen, hoe meer elektrische modellen het moet slijten. Daarom brengen meer fabrikanten nu een betaalbaar elektrisch model op de markt.

Dat betaalbaar model krijgt vaak een LFP-batterij met lithium-ijzerfosfaat. Die kost minder dan een NMC-batterij met nikkel, mangaan en kobalt. Alleen is het rijbereik wat lager. Maar het is echt niet nodig veel geld uit te geven voor een wagen met een dure NMC- batterij van 80 tot soms meer dan 100 kWh als je niet van plan bent er verre reizen mee te maken. Ook met een doorsnee batterij van 50 of 60 kWh kan je trouwens een grotere afstand doen. Je kan onderweg vaak in korte tijd bijladen, snelle en ultrasnelle laadpalen vind je intussen overal.

Bovendien bepaalt niet alleen de batterij hoe ver je kan rijden tussen twee laadbeurten. Kies een auto met een goede stroomlijn, die is vooral op de snelweg zuiniger.

Tweedehands elektrisch

Een deel van onze tweedehands diesel- en benzinewagens gaat naar het buitenland. In sommige landen is nog weinig vraag naar elektrische auto’s. Daardoor zijn er vaak koopjes te doen op onze tweedehandsmarkt. Het aanbod zal verder stijgen als meer elektrische bedrijfswagens na enkele jaren op de tweedehandsmarkt terechtkomen.

De aanschaf van een tweedehands elektrische auto is doorgaans goed betaalbaar. Maar je moet beseffen wat je koopt: het rijbereik van vroegere modellen was sowieso al beperkter en in de loop van de jaren en na honderden laadcycli heeft de batterij al een deel van zijn capaciteit verloren. Dat hoeft daarom geen groot probleem te zijn. De autofabrikanten garanderen minstens dat de batterij na 8 jaar of 160.000 km (wat eerst komt) nog 70 procent van zijn capaciteit behoudt. 1 tot 2 procent verlies per jaar is niet ongewoon, de garantie wordt dus zelden aangesproken. Maar hoe snel de batterij degradeert, dat hangt ook af van het (laad)gedrag van de vorige eigenaar. Vaak snelladen bijvoorbeeld doet de batterij geen deugd. Je laat daarom best de batterij testen voordat je een tweedehands elektrische auto koopt. Bijvoorbeeld in het VAB-Diagnosecentrum in Zwijndrecht kan je terecht voor een gezondheidsonderzoek van de batterij.

Bij lange ritten moet je onderweg wel eens bijladen. De meeste oudere auto’s kunnen snelladen maar aan een lager vermogen dan de huidige, nieuwe modellen. Een laadbeurt duurt dus langer, ook al koppel je de auto aan een ultrasnelle laadpaal.

Extra goedkoop elektrisch

Een elektrische wagen heeft veel minder bewegende delen die verslijten. Met het gewicht van de batterij is het een zware wagen en slijten de banden wat sneller, al hangt dat vooral van je rijstijl af: met een elektrische wagen kan je aan elk rood licht het eerst weg zijn maar gaat wel ten koste van je banden.

Je betaalt in Vlaanderen geen BIV, Belasting op Inverkeerstelling, bij de aankoop en geen jaarlijkse verkeersbelasting, al is de Vlaamse regering wel van plan dat te veranderen voor nieuwe aankopen.

Vaak doet ook de bank een duit in het zakje met korting op de lening voor een ‘groene’ auto en ook sommige verzekeringsmaatschappijen geven korting op de verzekeringspremie.

Rijd goedkoop elektrisch

Een laadbeurt kost minder dan een tankbeurt aan de pomp. Thuisladen kost het minst en kan zelfs gratis met elektriciteit van je zonnepanelen. Met een digitale teller wacht je best tot je panelen volop in de zon liggen, met een dynamisch elektriciteitscontract kan je netstroom laden als die het goedkoopst is. Dat is als er veel wind- en/of zonnestroom is en weinig vraag naar elektriciteit, dus vooral in de weekends en op feestdagen, maar ook tussen middernacht en 6 uur. Er zijn websites waar je de dynamische uurprijzen voor de volgende dag kan zien. Als je de laadbeurten goed plant, kan zo’n dynamisch contract veel goedkoper zijn dan een traditioneel contract met vaste of met variabele prijzen. Je probeert uiteraard ook best een deel van je ander dagelijks huishoudelijke verbruik te verschuiven naar de goedkope uren.

Vanaf april 2025 kan je nóg een stap verder gaan. Als je auto geschikt is voor Vehicle-To-Grid (V2G) kan je hem gebruiken als thuisbatterij. Vehicle-To-Grid werkt in twee richtingen: je laadt de autobatterij op met gratis zonnestroom of goedkope netstroom en verbruikt die later thuis in de uren dat netstroom duur is. Je moet dan wel extra investeren in een speciale en duurdere thuislaadpaal.

Veel auto’s kan je driefasig laden met 11 kW, soms zelfs met 22 kW. Met het capaciteitstarief is dat niet interessant, thuisladen met dat hoog vermogen geeft forse kwartierpieken en een hoge elektriciteitsfactuur. Dat driefasig laden hoeft vaak niet eens, per uur éénfasig laden met 3,6 kW volstaat doorgaans voor 15 tot 20 km extra rijbereik. In een nachtje laad je zo al voor 120 tot 150 extra kilometers.

Voor alle volledigheid: met een sociaal tarief kan je altijd goedkoop laden en betaal je geen capaciteitstarief.

Het elektriciteitstarief vandaag maakt het niet gemakkelijk de hogere aankoopprijs van een elektrische wagen terug te verdienen als je jaarlijks weinig kilometers rijdt. Maar de Vlaamse regering heeft beloofd de heffingen op elektriciteit te verschuiven naar heffingen op aardgas. Dat moet verwarmen met een elektrische warmtepomp aantrekkelijker maken dan verwarmen met gas. Het zou elektrisch rijden nog goedkoper kunnen maken als je thuis laadt.

Zelfs wie niet kan thuisladen en altijd terecht moet bij publieke laadpalen blijft goedkoper af dan aan de brandstofpomp, al wordt het prijsverschil veel kleiner. Nu toch nog want fossiele brandstoffen zullen vanaf 2027 geleidelijk duurder worden met een nieuw Europees emissiehandelssysteem, het ETS2.

Alternatief elektrisch

Een elektrische deelwagen is een mooi alternatief voor wie niet veel kilometers doet, niet thuis kan laden of soms een tweede wagen nodig heeft. Er staan deelwagens van Coopstroom in het centrum van Damme, Moerkerke en Sijsele. Hoe je die gebruikt, vind je op www.damme.be/deelwagens.

Te onthouden elektrisch

Nieuw elektrisch is heel voordelig voor wie kan thuisladen en jaarlijks vrij veel kilometers doet.

Tweedehands elektrisch is voordelig voor wie minder kilometers doet.

Alternatief elektrisch is perfect voor wie maar af en toe een wagen nodig heeft.

Goedkoop elektrisch gaat vanzelf met thuisladen en nog beter met zonnepanelen als je het overdag doet. Met een dynamisch elektriciteitscontract kies je zelf de goedkoopste uren.

Nieuw, tweedehands of alternatief elektrisch is altijd beter voor het klimaat en de luchtkwaliteit.

Voor korte afstanden is te voet of per (al dan niet elektrische) fiets uiteraard nog beter want naast goed voor het klimaat en spotgoedkoop is het ook gezond voor jezelf!

Gepubliceerd op donderdag 30 januari 2025
Sfeerbeeld

Openingsuren & contact

Milieu

adres
Vissersstraat 2A8340 Moerkerke (Damme)
Tel.
050 28 87 68

Lees meer artikels over

Nieuwsoverzicht

Deel deze pagina